Saturday, July 25, 2009

#126 Kecek2 Pun Berguna Ohh

masa kecik2 masa kat rumah mst ada tabung.
tak kesah la tabung bentuk cane pun.
mst smua org ada kan?

skrg ni ada tak?
smua dh guna bank as tabung besau kan.
dh takde lg dh tabung comel2 yg bila masuk duit bunyi ketap ketap!
takde dh kan?
ish ish ish.
tp aku ada.guna botol mineral tebuk lobang utk bg muat2 je duit syiling masuk.

aku ada tips cane nk menabung nih.
ni cara aku la taktau cara org laen cane plak kan.

oke aku sarankan kalau korg nk bli brg ape2.
jgn guna duit syiling.
kalau byk pun simpan buat tak nmpk.
juz gunakan duit kertas SAHAJA!
tau kenapa?
duit syiling tu korang leh simpan.
masuk dlm tabung tak kesah la tabung bentuk apa2 pun kan.
simpan tak kesah la byk mane pun dlm 1 ari.
1ari sposen pun dh byk la tu.

contohnye la kan.
kalau korg bli nasi campur lauk ayam masak merah ke kan.
harga RM4.30.
bayar guna RM5 so ada balance 70sen.
pastu nk bli air pulak.
air harga katakan RM1.20.
jgn la korg guna syiling dr 70sen td tu.jgn sentuh!
korang bg pokcik air tu RM2.
so balance dpt lg syiling 80sen.
so smua syiling yg korang dpt utk dat day korng simpan je trus.

amacam?ada brani nk coba?
nmpk mcm sng jer kan tp ada dugaan.
pokcik air tu mst tanya takde 20sen ke adik?
owh dgn smgt korg jwb jer takde laaa pokcik oii!

ok buleh dok?mst buleh punyo lahh.
dgn cara ni korg akan dpt jimat byk sgt!
boleh dpt berpuluh2 gk la tiap bulan.

so apa lg coba lah cobaa...(^^,)

6 comments:

rohanimohamednoor said...

suatu masa dlu aku mmg wat cara ang ni la..sbb wallet aku xda tmpa syiling..hehe..pehtu tabung aku skitnya berat..(tabung aku ada ckp i lap u bla msokkan syiling)..mslhnya..aku xtau nk p tukaq syiling kt mana..aku mana mkn kt kafe..dgn tokey tmpt aku mkn tu..isk segan la..g pn mls nk eret brt nk p tukaq..at last..kini aku dlm usaha menghabehkan syiling2 tu..

ChePah said...

oii! bank kan ada! bek ang bawak p bank soh simpan dlm acc ang..nmpk gk..yg pulun nk p tukaq kat kedai mkn bokpa..haisyooo

rohanimohamednoor said...

membe aku ckp jgn tukaq kt bank..t hat det pelsu xkra..syiling katanya byk gak det pelsu..haa..cna aa anak banker??

ChePah said...

syiling ada ka det palsu? yg hg p simpan det palsu bokpa..det token mmg ah palsu syg oii..apa daa..aku slalu balek umah bg umi simpan elok ja smua..

rohanimohamednoor said...

umi ang tlg cover hat pelsu tu la..dia tkot tbantot smgt menabong ang tuh..opss..telepas lak rosia umi ang..

ChePah said...

roni : umi nk kaver? kalo buleh smua dia nk cita kt aku ohh..kami tiada rhsia! =]