Sunday, March 1, 2009

#06 :: stress ::

smlm aku ade terbaca pasal article stress ni..
aku kan ngah stress skrg..
so bila baca tu aku kena try la jugek..
ni artikel tu..~

SOKONGAN
§ Dapatkan sokongan dari keluarga, pasangan atau rakan2 yang memahami dan sedia mendengar agar dapat mengurangkan tekanan.

; aku ; umi, akak rs mcm nk saket jiwa la..byk sgt keja..test tiap mgu..camna ni umi??
; umi ; haihh..tak bek la ckp mcm tu kak..slow2 la..semayang mintak doa byk2..insyaallah ok la smua k..

SOLAT
§ Sembahyang dan mengingati Allah. Serahkan semua yang telah diusahakan padaNya.


DOA
§ Doa merupakan cara yang paling berkesan. Lafazkan dengan penuh keikhlasan dan pasrah, ia dapat menimbulkan ketenangan dalam hati.

; insyaallah aku buat smua nie..

MENTAL EXERCISE
§ Arahkan imaginasi kepada suatu yang positif@meditasi. Cari posisi yang selesa, pejam mata dan rehatkan otot2 kita. Tarik nafas dalam-dalam dan lepas perlahan-lahan. Bayangkan sesuatu yang menenangkan seperti ombak di pantai dll.

; nk mandi laut!! ayaq terjun!! nak!!! nak jugak!!

UBAH SUSUN ATUR RUMAH
§ Keadaan susun atur rumah yang tidak berubah kadangkala boleh menyesakkan diri. Cuba ubah susun atur rumah untuk merasakan suasana yang baru.

; aku dh kemas bilik, susun buku bg elok2, almari baju pun dah tersusun..nk ubah kedudukan bilik mana buleh..dok kolej kot nie..hurm..

PENGURUSAN MASA
§ Setiap orang diberi 24 jam sehari dan hanya mereka yang bijak dalam mengendalikan masa akan mendapat faedah darinya.

; kdg2 rase tak ckup 1hari 24jam! byk keja nk kne setel laa..

PANDANGAN TERHADAP STRESS
§ Jangan pandang stress sebagai suatu yang negative keran stress juga penting untuk meningkatkan kualiti hidup. Cara kita menangani stress akan memberi kesan kepada hidup kita.

; yor la tu~

TERIMA KEKUATAN DAN KELAMAHAN DIRI
§ Terima kekuatan diri sebagai anugerah dan percaya bahawa segala kelemahan masih boleh dibaiki.

; baekk!

BERSEDIA BERKONGSI MASALAH
§ Kongsi masalah dengan seseorang yang dipercayai. Sememangnya tidak semua orang disekitar kita boleh dipercayai tetapi percaya lah, masih ada orang2 sedemikian yang boleh membantu.

; ade ke? mmg ade..tp smua jauh2 dr aku..nk kne cte dpn2..dlm hp takde feel ahh!!

KRITIKAN NEGATIF
§ Pandang kritikan negatif sebagai sesuatu yang membina dan jangan biarkan ia melamahkan semangat.

; aku pasti aku buleyh!!lantak la ampa nk kata pa pun..huhh!

LAKUKAN PERUBAHAN
§ Bersedialah untuk menerima saranan dari orang lain dan belajar untuk berkompromi.

; entah lerr~

JAGA HUBUNGAN BAIK
§ Hubungan baik dengan orang sekeliling penting untuk meneruskan hidup dengan bahagia. Cari jalan untuk menyelesaikan masalah yang timbul dengan cara yang terbaik untuk kedua-dua pihak. Minta maaf jika perlu.

; kalo aku ade wat slh kt sape..aku mohon maap! jgn hukum aku!

KETAWA
§ Dalam keadaan yang sukar, tertawalah supaya dapat mengendurkan keadaan yang tegang.

; hobi aku nie..hehehe~!!!

BERGAUL DENGAN ORANG YANG POSITIF
§ Berada di sekitar orang-orang yang positif dan berhemah membuat diri kita turut merasa positif dan selesa.

; tp aku lonely kat cni..wahai sahabat2..tulun!!~

MENYEMAI SIFAT EHSAN
§ Berehsan akan mendatangkan rasa kasih sayang dalam diri kita sekaligus membantu memperbaiki emosi diri kita.

; ehsan camne aa? hee~


so how wau? kena ikutkah smua nie?
agak2 berjaya ke tak ek?
wait n see la yer~..
dadaa~ =)

3 comments:

ePulz said...

hu2..kLu aku x taU la...

kLu aku g merimpit je pah..

jUm2 g mereMpit ngaN aKu..hahaha

shnurhazirah said...

hua..ko ni tak macho sey ajak pompuan join rempit ko..
apa barang rempit2 ni..
mati sia2 jer..

Zarpeno said...

wei berkesan dak kaedah ini?saya ada duacaa berkesan.

1.tidoq, bagun makan
2.makan dahulu kemudian tdoq.

slamat mencoba