Friday, September 3, 2010

Tutorial Emoticon Dalam Shoutmix/Chatbox

Salam. Hai semua!

Dah lama tak buat entry tutorial kan. Semalam ada blogger tanya macam mana nak buat emoticon dalam shoutmix macam yang tergedik-gedik dekat tepi blog aku ni. So hari ini aku cerita pasal how to add the 'gedikss' emoticon into your shoutmix. Ehhh speaking pulekk kau :)

Okay ayuh straight to the point yaaa.
  • Mula-mula, korang kena lah ada account Shoutmix. Takpun Cbox ke apa-apa lah yang berkaitan kotak menjerit ni. Login pastu nanti masuk lah home korang dalam shoutbox tu. Dalam entry ni aku buat tutorial pasal shoutmix ok memandangkan aku guna yang itu.
  • Lepas dah login, dah create shoutbox, dah bagi pakai baju comel lote bagai, setting semua bagi baik-baik dulu tau. Nak warna apa, nak tulisan macam mana. Itu semua korang boleh buat ikut kreativiti ehh.
Settings Shoutmix
  •  Klik dekat tab Settings, akan keluar page macam kat atas ni. Nampak tak banyak-banyak menda dalam kotak-kotak tu?  Klik Smileys yang dalam kotak Display tu. Paham dak? Paham kan kan?
Smileys Page
  •  Dah klik link Smileys tadi tu, korang akan masuk page atas ni. Nampak yang smileys biasa-biasa dok guna tu ada kat bahagian atas. Kalau memang dah tanak guna smileys kuning busuk masam tu, boleh untick 'Use the default smileys set shown above'
Okay dah sampai ke part yang ditunggu-tunggu. Ecewah. Hehe.

Custom Smileys
  • Custom Smileys ni lah tempat korang nak letak emoticon comel-comel yang menjadi pilihan hati. Smiley image URL untuk masukkan link smiley. Sangat banyak dekat blog dan web yang sediakan emoticon comel-comel. Boleh search 'smiley for shoutbox', 'emoticon shoutbox' dll. Jangan risau, aku akan provide link-link yang emoticon comel-lote :)
  • Macam mana nak dapatkan link emoticon? Right-click pada emoticon yang berkenan di hati, klik pulak Copy Image Location, paste pada Smiley Image URL tu ehh.
  • Bahagian Code dan (optional) pulak, untuk macam apakah smiley itu (ayat apa aku tulis ni???). Err, maksud aku, smiley tu untuk ape. Contoh yang aku buat emoticon yang 1st tu, bunga tabur-tabur aku jadikan as hai, yang last sekali tu menangis kan, so aku buat as :(  . Haa begitu lah yang seterusnya.
  • Code ni macam apa yang orang selalu komen kat shoutbox, senyum-sedih-hai. Nak letak nama korang kat code pun boleh, tapi bukan selalu orang tulis nama kita kat dalam shoutbox kan. Selalu hai-salam singgah je. Ayat yang simple je.
  • Dah setel, klik Save Setting. Pastu tengok shoutmix kat blog korang, ade tak smileys yang korang masukkan tu.
Emoticon.













      Haa, pilih laa nak yang mana ok. Klik pada nama setiap emoticon tu. Aku dah sediakan baikkk punya untuk korang.

      Selamat mencuba. Kalau ada masalah problem, boleh komen kat sini ok. Jangan segan-silu. Aku try the best untuk tolong apa yang termampu. :)

      ps.
      kalau dalam entry pun sama jugak.
      right-click emoticon, copy image location, paste pada add image from a URL.
      so keluarlah nanti dalam entry korang.
      ini cara aku, ada cara lagi senang.
      tapi aku tak guna sebab aku tak suka entry aku semak dengan emoticon entah hape-hape.

      2 comments:

      Alia Rahman said...

      very helpfull la hazirah~
      berjaya berjaya ~ YEAY
      thanks alot yah :D

      Hazirah Barakbah said...

      yeyy! tahniah tahniah sebab berjaya buat :) welkam. nnt tuto lain pulak menyusul