Saturday, February 27, 2010

Makan Berbunyi?

agak2 korang lah kan, korang makan berbunyi ke tak? kalau makan keropok rangup2 bunyi krakkrukk krakkrukk krakkk tu memang dah lumrah lah kan. makanan ranggup. memang akan berbunyi lah sebab kejadian n keadaan keranggupan. iklan kat TV pun akan tunjukkan tahap keranggupan keropok2 tu smua. lagi ranggup lagi lah sedap. mcm potato chips tu lah. kalo tak ranggup maknanya dah masuk angin.

tapi kalau makan nasi, makan kek, makan roti, dan lain-lain makanan yang langsung tiada sifat keranggupan, perlu ke mengeluarkan bunyi mengecap mecap chapp?

orang tua-tua cukup pantang kalau makan berbunyi. kata mereka tiada adab. umpama makan dengan cicak. sbb cicak kan mecapp mecapp gitu. tambah2 lagi kalau yang keluarkan bunyi tu adalah seorang perempuan. tak ke perempuan patutnya sopan, jaga tingkah laku, adab semua. buat aku rasa macam nak lempang laju2, tampar je mulut tuh. buat malu kaum aje laa.

so apa kita nak kategorikan orang yang makan berbunyi chap chap chap nih? mak bapak tak ajar, tak pernah nak didik? Makan berbunyi tu menunjukkan didikan yg diterima seseorang dari keluarganya. Maknanya dia tak pernah diajar atau ditegur. Makan pun kena laa ada disiplin bukan setakat mengunyah tetapi apabila menggunakan sudu dan garfu pun ada caranya. Baru laa nampak sopan dan beradab.

Macam mana kita nak tegur orang yang makan berbunyi ni? kalau kita dah penah tegur, tapi still tak jalan, macam mana? adakah disebabkan mak bapak sendiri tak pernah nak tegur kesalahan adab anak sendiri, menjadikan teguran orang lain dianggap kosong, tak penting?

aku dah sangat terseksa jiwa raga. cair taik telinga aku ni tiap hari dengar chap chap chap. geli! meloyakan! pencemaran bunyi laa senang cerita. peringatan lah, kalau ada adik beradik sedara mara makan bunyi, tegur2 lah. sbb ape? yang buruknya orang akan salahkan keturunan, kaum kerabat, mak bapak. 

jadi silalah makan dengan cara yang beradap. kalau kau makan berchapchapchap berkemungkinan orang akan cuba menjauhi diri mereka daripada anda. pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh pah hazirah :)


ps ; follow me @twitter ~ shnurhazirah :)
 

18 comments:

kenwooi said...

makan can berbunyi.. only if the table is too quiet.. =P

kenwooi.com

sipisenan said...

mak ngn ayah aku pon mrh klw ader sumone tu mkn berbunyi.. mmg kurg beradab la.. itu pndapat aku.. org laen x tw la cmner.. =)

Hazirah al-Barakbah said...

kenwooi ; but it juz a tiny sound kan. takdelah sampai chapchapchap until u hav to used earfon to find some good sounds. bcoz it is so annoying lahh!! :|

Hazirah al-Barakbah said...

sipisenan ;

ye ah. sama la. bkn stakat umi waled aku yg marah, tok nek makcik pakcik pun marah kalau makan kurang adab gitu. buruk org tgk.

rohanimohamednoor said...

haah..geli sgt..tewus asa nk mrh asa dngaq bunyik cmtu

Hazirah al-Barakbah said...

roni ;

huuu mmg! aku tiap hari weh! tiap hari okay terpaksa dgq bunyik camtu mmg lahanat btoi haa kan dh carutan huaaaaa :(

Ah Fatt said...

keke. ada jugak mcm tu ya

Hazirah al-Barakbah said...

ah fatt ;

ade. jumpa tiap hari tiap masa ehehe :)

[z@ck] said...

aku pn pantang..rasa annoying gila..ggrr

Hazirah al-Barakbah said...

zack ;

hehe mmg ramai yg tak suka. aku igt aku sorg ja yg pantang dgq bunyik tu :)

syadatul said...

pah..ang tmapaq ja dia tersemboq suma segala..tak sonoh la org tu..ataupun ang angkat ja pinggan lomoq kat muka dia.

Hazirah al-Barakbah said...

syadatul ;

nk buat tp tak sampai hati. ksian. sbb mcm sgtlah enak mknn tu huh!

adLedash said...

aahahahhaha!! aku stuju ngan hang!! aku cukup pantang dengaq bunyi2 x bertauliah tu...mak aku cukup marah kalau dulu2 ktorang makan cmtu..tp sbb dah kene mrh byk kali, so memang sndiri dgr pun geli..hahaha!..nak senang, makan tutup mulut. tu je caranya tanak berbunyi...haishh~

cik EPAL said...

makan kena sopan santun :)

ahmad said...

kalo makan yang crunchy cam kfc perlu bunyi2...hehehe

Hazirah al-Barakbah said...

adledash ; haha yarlor aku pun kena gk marah kalau berbunyi3. buruk bebenor kot pompuan mkn gitu. laki pun ada yg pandai kaver, tadak laa makan terchap3 kuat nau!

Hazirah al-Barakbah said...

cik epal ;

semestinya kan. barulah ayu gitu :)

Hazirah al-Barakbah said...

ahmad ;

tu dh semestinye lah. kalau dh makann tu mmg lahiriah patut krakk krukkk krukkk takpelah..ni mkn kek pun nk chapchapchap ape kes?? tak ke geli?