Sunday, January 24, 2010

Tolonglah Bagi Balik.....


salam n hai readers.
how r u guys? wut r doin on this weekend?
i tertarik nk cerita berkenaan amanah & tanggungjawab. yeah i know im not that perfect girl yg bertanggungjawab n amanah dlm sgala apa tugas yg diberikan. but then i tried to be as good as i can.

ok i ada 1 cerita.
si limah ada kereta. n si sidek nk pnjm jap kereta limah utk hari itu sahaja. so limah dgn hati terbuka bg lah pnjm. kawan2 kan takkan die nk kedekut pulak. tapi malangnya sampai ke mlm limah masih tak dpt kereta die tuh. but still she don't mind maybe sidek ada hal lg kot nk pakai kereta die.
keesokan harinya pulak, limah tanye pada sidek mana kereta die, n sidek jwb ohh ada ada linda laa. dia pnjam kejap. nnt limah mntak pada linda ok. sbb sidek dh ckp nnt pulangkan pada limah semula. so limah relakan atas dasar kawan2. selama 2hari limah mintak dr linda, tapi masih linda tak pulangkan kereta limah. hati limah dh mula trasa marah. bknnya limah tak mintak, malah berkali2 diminta agar dipulangkan semula. limah masih tenang mnghadapi segalanya.
keesokan harinya pulak apabila ditanya, keretanya ditangan hamid pula. ehh kenapa mesti passing2 kereta limah? sedangkan sidek sudah amanah pada linda agar memulangkan semula kereta limah tu secepat mungkin?
...........................................................................
korng nmpk tak apa yg aku cuba nk sampaikan?
korng paham tak apa itu amanah, apa itu pesanan, apa itu tanggungjawab?
bila aku mintak aku rasa mcm aku adalah pemintak sedekah walhal brg yg dimintak adalah brg aku.
patotkah begitu?
patotkah aku mntak maap atas kekasaran aku?
adakah korg berterimakaseh atas pertolongan aku?
ade? takde kan? pastu korng nak terasa2 sbb aku marah kena tepat pada sasaran.
sekarang nk ckp yg aku ni jahat?
tak reti nak paham kehendak korg?
aku dh cukup sabar folo up tiap2 hari, tiap2 hari jugak lah korg buat muka tak bersalah.
skrg nk ckp lagi aku ni tak reti berbudi bahasa?

aku cuba nk sampaikan apa yg aku rasa. trima atau tak itu hak masing2.
yg penting sekarang aku nk mntak maap atas kekasaran aku.
harap tiada salah paham lg pasni. amin.

6 comments:

rohanimohamednoor said...

sesungguhnya buat baek perpada2..
buat terlebih baek jgn sekali..

ChePah said...

buat baek org tak kenang,
buat jahat lagi dikutuk :)

Iz said...

marah aje.. dia pinjam barang orang, pastu main pass2 pulak apehal. cuba kalau orang pass2 gf or bf dia, dia suka tak? kalau pinjam pen boleh la main pass2.

tak payah nak rasa bersalah or mintak maaf kat diorang atas kekasaran bahasa tu.. orang yg tak reti bahasa camtu, reti kecik ati jugak ke? dia paham ke?

gua memang suka mengamuk tak tentu pasal camni. tetibe je ngamuk kat blog orang lain hahah.

sekian.

saadah saadun said...

bodo gila vavis la org gitu..
kalo aku sumpah aku pn akan marah2 n maki hamun kaw2..
gila ke apa x reti nk bersyukur org dah bg pinjam..

Ieda the Rainbow Princess said...

Salam..Hazi..siape kah gerangan yg pinjam brg tp tak reti2 pulangkan balek tu??Pasnie harus Hazi serik ye nk kasi die pinjam brg lg..

ChePah said...

iz : haha ada pnyokong. ye ah btol3 cuba kalo kite pnjam bf die, mau dia hangen kalo passing2 kat pompuan laen.

saadah : pandai smuanya tapi tu la..sabau ajolah...

akak pelangi : hamba allah yg disayangi :) takdelah boleh bg pnjam tapi agak2 lah kan bila dh mntak tu pulangkan lah smula dgn kadar yg segera. jgn dilengah2kan :)