Thursday, May 21, 2009

#45 :: Attention Plz ::

  • Wahai bloggers sekalian, anda adalah dilarang sama sekali menghidupkan aircond sebaek saja menaiki kereta..!!!
  • Anda adalah disarankan malah *diwajibkan* membuka tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda & jgn sama sekali menghidupkan pendingin hawa (ke penghawa dingin?)..

Kenapa?? mengapa?? pasai pa?? macam mana??

  • Berpandukan kpd kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, iaitu sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dpt dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta).
  • Disamping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih.
  • Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.

  • Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi.
  • Kereta jika diparkir di kawasan bebumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene.
  • Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.

  • Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar.

9 comments:

Zarpeno said...

paling rajin la dok boh bnda ni.hehe

shnurhazirah said...

ada org soh boh..kena boh nnt kecek hati!

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

SAPE?

shnurhazirah said...

hehe..sguh mngambil berat ye encik omar nih..adela sorg hamba allah ni..

hanyfantasy :) said...

amat amat berguna! tankiuk! :)

shnurhazirah said...

ahaa...timaseh timaseh..

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

jahat tol kan benzene tu?
perangai same je mcm kawan saye.
suke je kacau org.
hai nur hazirah..
rindu laa...
bole x abg omar nak pngil awk "sayang"?

shnurhazirah said...

kwn awak tu prangai cne?
suka kacau org cane?
hai abg omar..
erk rindu??
sy tak rindu abg omar pun..
sy jumpa abg omar pun tak pnah tau..
hehe..sayang? hee..takyah la..sy dh ade sayang sy dah..

++...piCasA-mE...++ said...

thanx 4 da information..(^_^)