Monday, May 18, 2009

#40 :: menu hari ini ::


oyeh oyeh bersempena layout aku yg srupa chef ni meh aku nk kongsi resepi turun temurun..
ini dia kari udang ala2 mamak style yg mudah diperoleh di mamak2 stall berhampiran anda ye..

bahan2nya :
- bawang merah ikut suka brapa ulas pun sbb aku diajar tak mngunakan buku resepi
- bawang putih juga ikut suka hati brapa korg nk letak
- daun kari
- udang -ayam,sotong pun boleh gak..daging tak bape sodap masak ginih..
- rempah babas..allagapas ke adabi ke ape2 pun layannn
- asam jawa
- garam & gula - ajinamoto takmo keh..tak bagus utk kesihatan!!

cara2nya :
-tumis bwg putih,bwg merah n daun kari
-tumbuk jugek bwg merah n bwg putih hingga lumat
-tumis smpai naek bau ye para hadirin
-masukkan rempah beserta bahan yg ditumbuk2 ituh
-grg rempah hingga ilg bau rempah (penting supaya tgn tak busuk rempah masa mkn)
-dh ilg bau rempah, perah air asam jawa
-masukkan garam& gula secukup rasa agak tak cukup tmbah lagik
-masukkan udang
-tgu hingga agak2 dh masak n tutup api
-siap utk dihidang (=

haha..maaplah para hadirin ye..saya ni masak tak ikut buku..
blaja nengok org tua2 masak..so men tarokk je masuk ikut suka hati..
ahaaa...n ni makanan feverat kami adik beradik..yok makan!!


12 comments:

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

saye pun suke jugak laa mkn udang.tapi,saye lagi suke saudari hazirah ni. :)

shnurhazirah said...

adoh adoh dup dap dup dap aihhh!!

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

awk ni dah laa pandai masak..kalo laa jadi milik saye..heheheh.tapi saye ni org jawa.saye suke breakfast mkn nasi goreng dgn kuah kacang

shnurhazirah said...

maap la..sy ni takde pun keturunan jawo nih..so tak tau pun la org jawa suke mkn ape2..nmpknye di sini kita tak seswai la incik omar sukordi

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

aik?
nape xseswai?
kalo sharifah kawen dgn org jawa,
kita dah menjayakan perkahwinan asimilasi tau!!

shnurhazirah said...

maap la..nama awk terlalu unik sehingga membuatkan sy takut utk bkenalan dgn lebih lanjut..

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

awk nk berkenalan dgn org yg nama mcm ape?
h??
hahahahhaha..gle lawak ah name die..
hahaha

shnurhazirah said...

pakcek sukordi adik beradik suharto ka??

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

xla..
adik bradik saye 3org.
3 laki xde pempuan.
hehehe.btol ke xnak kasi no fon ni?

shnurhazirah said...

awk kasi no awk la..meh bg meh..

MOHD OMAR BIN ABDULLAH SUKORDI said...

alaa..biarlah rahsia..hahaha

shnurhazirah said...

ckp nk kenal..so cane???